Alle basisinformatie over een laadpaal thuis

De goedkoopste manier om je elektrische auto op te laden is met een laadpaal thuis of met een wallbox. Hierdoor betaal je het tarief van je standaard elektriciteitsleverancier. Dit is doorgaans lager dan de tarieven van publieke laadpalen. Een bijkomend voordeel is dat je op je eigen oprit altijd zeker bent van een plekje. Terwijl publieke laadpalen vaak bezet zijn. Je bent echter zelf verantwoordelijk voor de aanleg van je laadpaal of wallbox. In dit artikel hebben we samen met EVStore de basisinformatie over laadpalen op een rijtje gezet. 

Verschil tussen een laadpaal en wallbox

Wanneer men het heeft over laadpalen voor thuis, wordt ook regelmatig de term ‘wallbox’ gebruikt. Er is nauwelijks verschil tussen een laadpaal en een wallbox. Een laadpaal wordt geïnstalleerd als een paal. En een wallbox wordt aan de muur bevestigd. Afgezien van dat verschil zijn laadpalen en wallboxen hetzelfde. Alle informatie in dit artikel over laadpalen gelden daarom ook voor wallboxen.  

Wat doet een laadpaal eigenlijk?

Net zoals je smartphone moet je een elektrische auto regelmatig opladen. Een laadpaal is daarentegen niet te vergelijken met een oplaadkabel van je telefoon. Een laadpaal kun je beter zien als het stopcontact. Waarbij de oplader in je auto zit. In je elektrische auto zit een accupakket. Deze accu werkt op gelijkstroom en de oplader in de auto zet de wisselstroom van de laadpaal om. Ook bij je telefoon zorgt de oplader ervoor dat wisselstroom omgezet wordt in gelijkstroom.  

Maximaal laadvermogen

Een elektrische auto kan beschikken over een 1- of 3-faselader. Maar ook het maximale laadvermogen van de onboard lader in een elektrische auto bepaalt hoe snel het opgeladen kan worden. 

  • Maximale laadvermogen van een 1-faselader: 3,6 kW of 7,4 kW 
  • Maximale laadvermogen van een 3-faselader: 11kW of 22 kW

EVs met een laadvermogen van 3,6 kW zijn vaak kleine en oudere auto’s. Er zit vaak maar een klein prijsverschil met laadpalen die 7,4 kW kunnen leveren. Met blik op de toekomst is het aan te raden om daarom te kiezen voor een laadpaal die 7,4 kW levert. De kans is groot dat je volgende elektrische auto geen laadvermogen heeft van 3,6 kW. 

Auto’s met een 3-faselader en maximaal laadvermogen van 22kW hebben wat meer werk nodig. Om op maximale snelheid te kunnen laden heb je een meterkast aansluiting nodig van tenminste 3x32A. Dit is in de meeste woningen niet standaard aanwezig in je meterkast. Om het aan te leggen maak je eenmalige kosten. Ook moet je vaak veel hogere periodieke netwerkkosten betalen aan de energieleverancier.  

  • kosten van een standaard 3x25A-aansluiting: 250 euro op jaarbasis
  • kosten van een 3x32A- of 3x35A-aansluiting: 950 euro op jaarbasis

Een 22 kW-laadpaal is dus vooral aan te raden wanneer je thuis niet genoeg tijd hebt om je accu vol te krijgen met een 11kW-lader.

Geef een reactie